CFD; ja of nee?
Het financiële instrument CFD (Contract For Difference) heeft een lastig imago. Hoe komt dat? Is het terecht? Wat kunt u ermee? Lees verder!
Volgens ons is het lastige imago van de CFD toe te schrijven aan gretige aanbieders en onwetende deelnemers. Het instrument zelf is juist heel goed te gebruiken in de trading.
Naast de vele voordelen sluipt er een gevaar in de broker en de hefboom die de broker aanbiedt.
Daarom treft u altijd de volgende tekst zodra u wilt gaan handelen in CFD’s:
CFD’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen.
67.6% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder.
Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.
We lichten het graag toe aan de hand van een duidelijk voorbeeld.
Stel er wordt u aangeboden om in een formule-1 auto te rijden. Deze auto is prachtig en bijzonder en gaat in een paar seconden 200 kilometer per uur. De topsnelheid is zelfs tegen de 350 kilometer per uur. Op die manier bent u snel waar u wilt zijn en rijdt u ook nog eens in een hele prettige auto. De enige voorwaarde die de aanbieder stelt is dat u meerderjarig bent en in het bezit van een autorijbewijs. En de aanbieder wijst er nog wel even op dat ca. 70% van de klanten een fataal ongeluk overkomt vanwege de enorme snelheid die de auto kan behalen.
Wat zou u doen?
De formule-1 auto is alleen geschikt voor professionele coureurs en/of voor mensen die zich mentaal weten te beheersen en gewoon 120 per uur gaan rijden met die auto. Dan is er verder namelijk niets aan de hand.
De link met de CFD is dat aanbieders een enorme hefboom aanbieden met dit mooie product. De CFD kan daardoor enorm hard. Met alle gevolgen van dien. Er zijn brokers die wel een hefboom van 100 en zelfs tot 500 aanbieden. Dit betekent concreet dat uw positie 100 tot 500 keer zo hard beweegt als de onderliggende waarde, bijvoorbeeld de AEX. Bij een hefboom van 100 maakt u dus 100% winst bij een longpositie indien de AEX 1% stijgt. Bij een daling van 1% bent u in dit geval alles kwijt. Dat is een enorme potentie en een enorm risico waardoor de onwetende particulier vaak gretig is en uiteindelijk het saldo verliest. De EU heeft daarom wettelijk vastgelegd dat brokers binnen de EU een maximale hefboom mogen aanbieden van 30. Dat beperkt het maximale risico iets maar blijft hoog.
Maar let op: de auto hoeft geen 300 kilometer per uur en de CFD hoeft niet te worden verhandeld met een hefboom van 100!
U kunt gewoon een CFD verhandelen zonder hefboom. Dan kunt u zonder brokken juist prima profiteren van uw visie op de markten.
Als voorbeeld nemen we de AEX. Deze staat op 725. Een CFD op de AEX heeft daarmee een waarde van € 725,-. Indien u gewoon dat bedrag aanhoudt op de rekening dan heeft u geen hefboom. Elk procent koersverandering is dan ook 1% in uw rekening. Op die manier bent u de persoon die zich mentaal kan beheersen en prima in de snelle Formule-1 auto kan rijden en ook prima kan profiteren van de voordelen van de CFD. De verleiding is natuurlijk groot om flink gas te geven waardoor juist toch een flink deel van de deelnemers uiteindelijk de vangrail in rijdt.
De conclusie is dat de CFD een uitstekend instrument is waarmee je snel en eenvoudig kunt inspelen op koersstijgingen en koersdalingen van vele markten maar alleen geschikt is voor een beperkt aantal traders/beleggers. Dit betreft alleen de professionele traders die goed kunnen omgaan met grote uitslagen en risicobeheer en de belegger die zich te allen tijde kan beheersen en zonder hefboom of met een minimale hefboom werkt.
Succes!